På öppningskonsertens förra del hör vi verk av tonsättare som tvingades lämna sina respektive hemländer på grund av våldsamheter. Sergej Prokofjev skrev sin ouvertyr i New York på beställning av en rysk ensemble som försökte få fotfäste i sitt nya hemland. Vítězslava Kaprálová var en superbegåvning som på toppen av sin skaparkraft tvingades fly från Paris och lämna sina studier. Hon dog några veckor senare i en infektion på sjukhus i Montpellier.
Tonsättarna i konsertens senare del hade båda lyckan av att vara nationalhjältar och skriva sina verk i respektive landsbygdsvillor i nationallandskap. Förhållandena var dock mycket olika. Jean Sibelius skrev sin Trädsvit under en tid av spänningsfullt nationellt uppvaknande emedan Richard Strauss' sena sånger kom till på ruinerna av det Tyskland han i det sista ville försöka tro på.
Mari Palo, sopran
Emil Holmström, piano
Jukka Untamala, dirigent
Lojo stadsorkester
Sergej Prokofjev: Ouvertyr över hebreiska teman, op. 34
Vítězslava Kaprálová: Partita för piano och stråkorkester, op. 20
Paus - Lill-Breds Bärgård & Café står för serveringen
Jean Sibelius: Cinq morceaux, op. 75, "Trädsviten"
(arr. för kammarorkester av Kalevi Aho)
Richard Strauss: Vier letzte Lieder
(arr. för kammarorkester av James Ledger)
Kvällens kammarmusikverk är skrivet av Johannes Brahms som gjorde sitt livs bästa beslut då han slog sig ner i Wien efter flera år av travande i hemstaden Hamburg och andra nordtyska städer. Pianokvartetten i g-moll gjorde succé på hans debutkonsert i Wien och efter det var han den nya hemstadens publikfavorit resten av sitt liv.
Emil Holmström, piano
Lojo stadsorkester
Johannes Brahms: Pianokvartett nr 1 g-moll, op. 25