Artistit 2017

Helsingfors kammarkör. Bild: Markku Pihlaja Kuva: Markku Pihlaja

HELSINGIN KAMARIKUORO

HELSINGIN KAMARIKUORO (HKK) aloitti toimintansa vuonna 1962 Radion kamarikuorona ja otti uuden nimen käyttöön vuonna 2005. Helsingin kamarikuoro on yhä Suomen ainoa ammattilaulajista koostuva kamarikuoro. HKK esittää ohjelmistoa laaja-alaisesti renessanssista nykypäivän musiikkiin, ja kuoro tunnetaan erityisesti nykymusiikin esittäjänä. Kuoro tekee yhteistyötä kotimaisten ja ulkomaisten festivaalien kanssa sekä orkestereiden, periodiyhtyeiden ja nykymusiikkiyhtyeiden kanssa. Yhteistyö Yleisradion kanssa on jatkunut säännöllisenä sekä radiointien että televisiointien muodossa, ja lisäksi kuoro on esiin tynyt ARTEn ja EBUn tuotannoissa. HKK on eurooppalaisten ammattikamarikuorojen verkosto Tenson jäsen.

www.helsinginkamarikuoro.fi

NILS SCHWECKENDIEK

NILS SCHWECKENDIEK opiskeli musiikkitiedettä sekä orkesterin- ja kuoronjohtoa Cambridgessa, Freiburgissa ja Helsingissä. Hän debytoi menestyksekkäästi Suomen Kansallisoopperassa vuonna 2006 ja vuosina 2009–2013 hän toimi Ulmin Oopperan kapellimestarina Saksassa. Nils Schweckendiek on aikamme musiikin puolestapuhuja ja hän on johtanut tähän mennessä noin 90 ensiesitystä, mukaan lukien musiikkiteatteri-, orkesteri-, kuoro- ja soitinyhtyeteoksia. Vuonna 2013 hänen johtamansa Einojuhani Rautavaaran Vigilia -esitys televisioitiin kansainvälisellä ARTE-kulttuurikanavalla. Hänen johtamansa CD-levy ”Beat Furrer: Works for Choir and Ensemble” valittiin vuoden 2016 parhaiden levyjen listoille mm. Saksassa, Iso-Britanniassa ja Suomessa. Vuodesta 2007 Nils Schweckendiek on vastannut Helsingin kamarikuoron taiteellisesta toiminnasta ja hän on vienyt kuoron kiertueille mm. Yhdysvaltoihin, Pohjoismaihin, Belgiaan, Venäjälle ja Viroon. Vuodesta 2014 hän on toiminut Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kuoronjohdon professorina ja vuonna 2017 hän aloittaa Musiikkitalon Kuoron taiteellisena johtajana. Hän on vieraillut useiden merkittävien eurooppalaisten orkestereiden ja kuorojen johtajana, ja on myös Kansainvälisen Einojuhani Rautavaara -sävellyskilpailun perustaja ja taiteellinen johtaja.

www.schweckendiek.org

NilsSchweckendiek47 @Marco Borggreve

Nils Schweckendiek.
Kuva: Marco Borggreve

Johanna Almark Mannila

Kuva: Rikhard Tiula

JOHANNA ALMARK MANNILA, RAJOJA YLITTÄVÄ ÄÄNITAITEILIJA

Johanna Almark Mannila on suorittanut sekä kuoron että orkesterinjohdon diplomit Sibelius-Akatemiassa (nykyinen Taidekorkeakoulu) ja opiskellut siellä myös laulua, pianonsoittoa ja jazzmusiikkia. Hän on johtanut musikaaleja Helsingin kaupunginteatterissa ja Ruotsalaisessa teatterissa sekä toiminut monen kuoron laulavana johtajana: Radion kamarikuoro, Akateeminen naiskuoro Lyran, Kansallioopperan kuoro, Tapiolan kamarikuoro, Suomen Laulu ja Akateeminen Laulu.

Johannalla on laaja kokemus maailmanmusiikista. Hän on matkustanut keski-Amerikassa ja tehnyt yhteistyötä perinteisen maailmanmusiikin työpajoissa ruotsalaisen Anders Nybergin kanssa. Ruotsissa hän on musisoinut  useiden tunnettujen ja rakastettujen ammattilaisten kuten Anders Nybergin, Jan Allanin, Arne Domnérusin ja Georg Riedelin ja Suomessa esimerkiksi Lasse Mårtensonin, Geord de Godzinskyn ja Ami Aspelundin kanssa. Johanna, “Suomen oma Alice Babs”, on myös suosittu big band –solisti, esimerkkinä Duke Ellingronin A Sacred Concert.

Johannalle tanssi ja kehon ilmaisu on ollut lapsesta asti tärkeää, joita hän opiskeli Desmond Jones School of Mime and Physical Theatre’ssa. Johannan läsnäolo lavalla ja kommunikaatio yeisön kanssa ovatkin ainutlaatuiset. Hänen mottonsa on barokista peritytyvä “a complete musician” – hän haluaa olla kokonainen, täysi muusikko joka soittaa ja laulaa, improvisoi ja sovittaa, säveltää ja johtaa, mutta ennen kaikkea jakaa musiikkinsa muiden kanssa. Johanna tulee lähelle yleisöään vuorovaikutteisissa konserteissaan, joissa yleisö ei ole vain musiikin kuulija, vaan sen tekijä.

HENRICA FAGERLUND, KONTRABASSO

Henrica Fagerlund on kontrabasisti ja musiikinmaisteri Sibelius-Akatemialta. Fagerlund on toiminut äänenjohtajan Lappeenrannan kaupunginorkesterissa ja Kymi sinfonietassa, sekä soittanut freelancerina useassa suomalaisessa orkesterissa mm. Helsingin kaupungin orkesterissa ja Suomalaisessa barokkiorkesterissa. Fagerlund opettaa Musik- och kulturskolan Sandelsissa.

HENRICA FAGERLUND

KAARLE MANNILA, LYÖMÄSOITTIMET

Kaarle Mannilla on säveltäjä, sovittaja ja monitoimimuusikko.

kaarle_fix

HENRIK WIKSTRÖM, KOSKETTIMET

Henrik Wikström aloitti syksyllä 2010 Sällskapet Muntra Musikanter –kuoron johtajana. Hänellä on vankka mieskuoronjohtajan kokemus, johtoihan hän Akademiska Sångföreningen –kuoroa 11 vuotta. Henrik on opiskellut kuoronjohtoa mm Per Fridbergin ja Dan-Olof Stenlundin johdolla. Nyt talvella ja keväällä hän oli mukana Ruotsalaisen teatterin INGVAR! –musikaalissa. Hän on ollut myös musikaalien Mamma Mia! ja Les Miserables kapellimestari. Hän sai Pro Musica –palkinnon 1998 ja Uudenmaan ruotsinkielisen kulttuurirahaston palkinnon 2009.

Henrik Wikström 

NonnaKnuuttila22

NONNA KNUUTTILA, VIULU | TAITEELLINEN JOHTAJA

Nonna Knuuttila aloitti viulunsoiton 5-vuotiaana viuluviikareissa Geza Szilvayn johdolla Itä- Helsingin musiikkiopistossa. Vuosina 1978–87 hän opiskeli Ari Angervon ja Riitta Poutasen johdolla Länsi- Helsingin musiikkiopistossa ja sen jälkeen Seppo Tukiaisen johdolla Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa ja esittävän säveltaiteen osastolla.

Nonna oli Kuhmon Viulukoulussa oppilaana vuosina 1988–92, missä opettajina toimivat Zinaida Gilels, Ilja Grubert ja Pavel Vernikov. Vuonna 1999 hän suoritti diplomin erinomaisin arvosanoin opiskeltuaan Ilja Grubertin johdolla Rotterdamin konservatoriossa Hollannissa vuodesta 1992.

Knuuttila voitti kolmannen palkinnon kansallisissa Juhani Heinosen viulukilpailuissa Jyväskylässä vuonna 1986 sekä kansainvälisissä ” Vincenzo Bellini ” kilpailuissa Caltanissettassa, Italiassa, vuonna 1990 pianisti Junio Kimasen kanssa.

Vuonna 1997 hänelle myönnettiin ”Kamarimusiikkipalkinto 1997” De Doelen konserttikeskuksessa Rotterdamissa, missä hän piti oman resitaalin pianisti Sander Sittigin kanssa.

Knuuttila oli Kandinsky -jousikvartetin primas vuosina 2000–05 Belgiassa ja he konsertoivat säännöllisesti Keski-Euroopassa ja levyttivät paljon mm. flaamilaisen säveltäjän Frits Celisin musiikkia Phaedra- merkille.

Vuosina 2001–07 hän toimi Barcelona Collage- kamarimusiikkiyhtyeen primaksena sekä Porta Ferrada orkesterin konserttimestarina Barcelonassa, Espanjassa. Barcelona Collage yhtyeellä oli mm. oma lastenkonserttiproduktio (kahden vuoden ajan) Liceu oopperatalossa Barcelonassa, missä heidän jousikvintetti ja puhaltajat soittivat S. Prokfjevin ”Pekan ja Suden” sekä C. Debussy’n ”Faunin iltapäivän” yhdessä marionettinukketaiteilijoiden tekemän esityksen kanssa. Yhtyeen huippuhetkiin kuuluivat myös esiintymiset pianotaiteilija Maria Joao Piresin kotona, ”Belgais” taidekeskuksessa Portugalissa sekä oma konsertti A. Schönbergin ”Kirkastettu yö ” Madridin Circulo des Bellas Artes- konserttisalissa.

Vuosina 2000–02 Nonna toimi belgialaisen ” Champ d’ Action ” yhtyeen ensiviulistina ja levytti yhtyeen kanssa mm. Kaija Saariahon kappaleen ”Solar”.

Knuuttila toimi 2. viulun äänenjohtaja Valery Gergievin johtamissa Rotterdamin Filharmonikoissa vuosina 2005–09. Vuonna 2004 hän toimi konserttimestarina Belgiassa ”Vlaamse Opera” orkesterissa. Viime vuosina hän esiintyi mm. Gergiev festivaalilla Rotterdamissa, Gironan uuden musiikin festivaaleilla ja Cordoban festivaalilla (myös mestarikurssi) Espanjassa, Festival Van Vlaanderen juhlilla Belgiassa, Loviisan Sibeliuspäivillä sekä Musik vid havet juhlilla Suomessa.

Knuuttila on pitänyt monia viulunsoiton mestarikursseja eri puolilla Eurooppaa, mm. Sant Feliu de Guixolsin ja Cordoban musiikkijuhlilla Espanjassa, Belgiassa, Hollannissa sekä Suomessa Länsi- Helsingin ja Espoon musiikkiopistoissa.

Knuuttila asui pitkään Belgiassa (1999–2009) ja konsertoi säännöllisesti solistina ja kamarimuusikkona eri puolilla Eurooppaa. Vuodesta 2009 Nonna asuu Suomessa ja toimii Inkoossa järjestettävien Musik vid havet -musiikkijuhlien taiteellisena johtajana. Hän toimii myös viulunsoiton lehtorina EMOssa syksystä 2011 lähtien. Nonna on 2. viulun äänenjohtaja vuonna 2010 perustetussa Jan Cayersin johtamassa LCO (Le concert Olympique) orkesterissa Antwerpenissä Belgiassa.

Knuuttilan viulu on Vincenzo Panormo vuodelta 1752.

MARIANNE GUSTAFSSON BURGMANN, URUT

Marianne Gustafsson Burgmann (MuM, FilM) opiskeli kirkkomusiikkia, urkujensoittoa ja kuoronjohtoa Sibelius-Akatemiassa 1990 – 1998. Hän suoritti Sibelius-Akatemian urkujensoiton A-tutkinnon 1996 Markku Hietaharjun johdolla ja solistidiplomin Piteån musiikkikorkeakoulussa 1998 professori Hans-Ola Ericssonin johdolla. Hän antoi urkuensikonserttinsa Helsingin tuomiokirkossa toukokuussa 2000.

Marianne Gustafsson Burgmann on konsertoinut sekä omin konsertein että monien kuorojen ja solistien säestäjänä Suomen lisäksi Ruotsissa, Baltian maissa, Tsekin tasavallassa ja Saksassa. Hän on nauhoittanut Yleisradiolle, ja hänen soololevynsä Inkoon kirkon uruilla ilmestyi 2001. Gustafsson Burgmann on helmikuusta 2000 lähtien Inkoon seurakunnan kanttori. Vuodesta 2012 hän on opiskellut Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa.

Marianne G B

Kirill Kozlovski, piano

Kirill Kozlovski on syntynyt v.1981 Mogilevissa. Hän on opiskellut pianonsoittoa Valko-Venäjän Musiikkiakatemiassa Irina Semenjakon johdolla sekä Sibelius-Akatemiassa Hamsa al-Wadi Juriksen ja Matti Raekallion johdolla. Kozlovski valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian pianomusiikin osastolta keväällä 2005. Jatko-opinnot hän suoritti Wienin musiikkikorkeakoulussa Avo Kouyoumdjianin oppilaana. Kozlovsky on myös täydentänyt opintojaan useilla mestarikursseilla opettajinaan mm. Dmitri Bashkirov, Petér Nagy, Ivari Ilja, Ralf Gothóni ja András Schiff.

Kozlovski on menestynyt kotimaisissa ja kansainvälisissä pianokilpailuissa; niistä mainittakoon Jyväskylän pianokilpailun voitto vuonna 2004 sekä ensimmäiset palkinnot ”Ciutat de Mallorca” -pianokilpailussa Espanjassa vuonna 2003 ja Chopin-keskuksen pianokilpailussa Pariisissa vuonna 1998. Marraskuussa 2004 Kozlovski valittiin Finland Festivalsin vuoden 2005 nuoreksi taiteilijaksi.

Kozlovski on esiintynyt soolokonsertein ja kamarimuusikkona useilla kansainvälisillä festivaaleilla mm. Ranskassa, Saksassa, Sveitsissä, Virossa ja Espanjassa. Omia soolokonsertteja hänellä on ollut paitsi Suomessa myös muualla Pohjoismaissa. Solistina hän on esiintynyt Minskin Filharmonisen orkesterin, Helsingin, Lappeenrannan ja Oulun kaupunginorkestereiden, Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin, Tampere Filharmonian, Jyväskylä Sinfonian sekä Sinfoniaorkesteri Vivo:n kanssa. Kozlovsky esiintyy säännöllisesti liedpianistina Suomessa ja ulkomailla. Hän on esiintynyt yhdessä mm. Agust Olafssonin, Ekaterina Gubanovan, Helena Juntusen, Tuomas Katajalan sekä Jorma Hynnisen kanssa ja saanut liedoppia mm. Dietrich Fischer-Dieskaulta ja Hartmut Hölliltä.

Kiril_4_small

Maija Linkola, viulu

Maija Linkola aloitti viuluopintonsa Länsi-Helsingin musiikkiopistossa 4-vuotiaana Riitta Poutasen johdolla. Vuodesta 1995 lähtien hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa, ensin nuoriso-osastolla ja vuodesta 1998 solistisella osastolla Igor Bezrodnyn ja Mari Tamperen johdolla. Vuosina 2002–2004 Linkola oli Berliinissä Ilan Gronichin opissa. Linkola on osallistunut lukuisille mestarikursseille opettajinaan mm. Leonidas Kavakos, Mi-Kyung Lee, Zinaida Gilels ja Thomas Brandis. Linkola on esiintynyt mm. Tapiola Sinfoniettan ja Helsingin Kaupunginorkesterin solistina. Kamarimuusikkona hän on kierrellyt MAJ-pianotrion, Avantin sekä Virtuosi di Kuhmon kanssa ympäri maailmaa. Linkola toimii aktiivisesti freelance-muusikkona monilla musiikin alueilla Ismo Alangosta Riku Niemi -orkesteriin. Hän on soittanut lukuisilla äänilevyillä sekä työskennellyt monissa teatteriproduktioissa. Syksystä 2006 lähtien Linkola on työskennellyt vakituisena Suomen Kansallisoopperan ensiviulistina.

MaijaLinkola2015

Tomas Nuñez-Garcés, sello

Tomas Nuñez-Garcés (s. 1984) aloitti sello-opintonsa kuusivuotiaana Ahvenanmaan musiikkiopistossa, josta hän siirtyi Turun Konservatorioon ja sieltä myöhemmin Sibelius-Akatemiaan. Hänen opettajinaan ovat olleet Jacob Lind, Timo Hanhinen, Hannu Kiiski ja Marko Ylönen. Tomas on myös osallistunut lukuisiin mestarikursseihin kotimaassa ja ulkomailla.

Omien resitaalien lisäksi Nuñez-Garcés on esiintynyt Turun Filharmonisen Orkesterin, Kymi Sinfoniettan, Keski-Pohjanmaan orkesterin, Oulu Sinfonian, Sinfonia Lahden, Suomen Kansallisoopperan orkesterin ja Wegelius Kammarorkesterin solistina sekä orkesteri – että kamarimuusikkona kotimaassa ja mm. Ahvenanmaalla, Ruotsissa, Grönlannissa, USA:ssa, Saksassa, Tšekissä, Japanissa ja Kiinassa. Vuonna 2008–2009 hän toimi sellonsoiton opettajana Ahvenanmaan musiikkiopistossa. Nuñez-Garcés soittaa Postiglione-kvartetissa, joka voitti vuonna 2009 Rovaniemellä järjestetyn kansainvälisen Night and Sun jousikvartettikilpailun. Vuonna 2010 hän voitti Turun XI sellokilpailun ensimmäisen palkinnon ja yleisöpalkinnon. Hänet palkittiin myös kilpailun tilausteoksen parhaasta esityksestä. Keväällä 2010 hän aloitti työt Suomen Kansallisoopperan orkesterissa, ensin 2. soolosellistinä, syksystä 2011 lähtien 1. soolosellistinä. Vuodesta 2015 alkaen hän toimii Helsingin kaupunginorkesterin 1. soolosellistinä.

Nuñez-Garcésilla on käytössään Helsingin kaupunginorkesterin ystäväyhdistyksen Pro Filharmonia-säätiön omistama Giacomo Rivolta-sello.

tomas

Isaac Rodriguez, klarinetti

Isaac Rodriguez on erittäin monipuolinen muusikko, joka konsertoi ahkerasti ja yhtä taidokkaasti sekä moderneilla että historiallisilla soittimilla. Rodriguez syntyi Barcelonassa 1978 ja aloitti musiikkiopintonsa Conservatori Professional de Música de Badalonassa. Myöhemmin hän opiskeli Consevatoire National de Région de Nicessä klarinetisti Michel Lethiecin ohjauksessa. Hän valmistui erinomaisin arvosanoin ja osallistui Hans Deinzerin (Saksa) sekä Charles Neidich (USA) vetämiin mestarikursseihin.
Viime vuosina hän on osallistunut useisiin kamarimusiikkikilpailuihin joissa hän on voittanut ensimmäisen palkinnon ja saanut myös monta resitaalia. Vuonna 1999 hän voitti ensimmäisen palkinnon tärkeässä espanjalaisessa Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España -kilpailussa ja pari kuukautta myöhemmin hän tuli kolmanneksi kansainvälisessä Jugend Musiziert -kilpailussa (Weimar 1999). Miró Ensemblen kanssa hän voitti sekä ensimmäisen palkinnon ett yleisöpalkinnon ARD Munich -kilpailussa 2001
Hän on toiminut ensimmäisenä klarinetistina Orquesta Ciudad de Granada – ja Orquesta Sinfonica de Castilla y Leon -orkestereissa.
Nykyään Rodriguez toimii klarinetin ja kamarimusiikin opettajana Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelonassa ja hän on myös opettanut useita nuoriso-orkestereita kuten National Youth Orchestra of Catalunyata sekä Youth Orchestra National of Spainia. Hän on Orquesta del Gran Teatre del Liceun sekä Les Musiciens du Louvre-Grenoblen 1. vieraileva klarinetisti sekä  BandArt Orchestran 1. klarinetisti.

Isaac R 1

DAVID QUIGGLE, ALTTOVIULU

David on syntyisin Yhdysvaltojen luoteisrannikolta, mutta on toiminut yli 20 vuotta Espanjassa alttoviulun äänenjohtajana, kamarimuusikkona ja opettajana. Casals-kvartetin jäsenenä hän on konsertoinut Euroopassa ja Etelä-Amerikassa sekä voittanut palkintoja niin Lontoossa, Hampurissa kuin Paolo Borciani-kilpailussa. La Bande de la Loingtaine-ensemblen mukana hän soitti Ranskassa, Belgiassa ja Singaporessa.

Uusimmat hänen maailmanlaajuisista esiintymisistään ovat Bartokin viulukonsertto venetsialaisen Simon Bolivar –nuoriso-orkesterin solistina, Hindemithin “Der Schwanendreher” Medellin Filharmoinian sekä Mozartin Sinfonia concertante Madridissa ja Valladolidissa Gordan Nikolicin ja Alina Ibragimovan kanssa.

Hän on bandArt –ensemblen perustajia ja alttoviulujen äänenjohtaja, ja on ollut usein päävierailijana Mahler-kamariorkesterissa, Malesian filharmoniassa, Euroopan kamariorkesterissa ja Lontoon filharmoniassa.

David opiskeli viulua, alttoviulua ja jousikvartettisoittoa Vancouverin musiikkiakatemiassa, Uuden Englannin konservatoriossa sekä Kölnin musiikkikorkeakoulussa. Hänen opettajiaan ovat muun muassa Walter Trampler, Gwen Thompson, Walter Levin, Louis Krasner, Eugene Lehner sekä Alban Berg –kvartetin jäsenet.

David tekee yhteistyötä Espanjan johtavien muusikkojen ja tanssijoiden kanssa myös muun kuin klassisen musiikin alueella. Vuodesta 2006 hän työskentelee SaludArte –säätiön kanssa jonka projekteihin sisältyy konsertteja erityistarpeiselle yleisölle kuten syrjäytyneille, sairaille tai vangeille. “Synergy” –projektissa yhdessä Lisarco –tanssiryhmän ja New World Symphonyn kanssa mukana oli myös toimintarajoitteisia muusikoita ja tanssijoita. Ensiesityksen jälkeen Houstonin taidemuseossa 2013 “Synergy” on koettu myös Barcelonassa, Valladolidissa, Madridissa, Miamissa, jerusalemissa ja Ramallahissa.

David on valmentanut nuoriso-orkestereita Espanjassa, Ranskassa, Kolumbiassa, Japanissa, Koreassa, Singaporessa ja Yhdysvalloissa, ja oli kymmenen vuotta alttoviulun opettaja Musikene-konservatoriossa San Sebastianissa.

Opetettuaan kaksi vuotta alttoviulua ja kamarimusiikkia Ithaca Collegessa, David palaa tänä syksynä Eurooppaan ja aloittaa London Philharmonic Orchestran alttoviulujen äänenjohtajana.

Foto David Quiggle

KJELL WESTÖ, KIRJAILIJA

Kjell Westö, syntynyt Helsingissä 1961, tunnetaan parhaiten Helsinkiin sijoittuvista romaaneistaan. Tuotantoon kuuluu myös novelleja, runoutta, esseitä ja kolumneja.  Westö aloittikin runoilijana, mutta jo hänen ensimmäinen proosateoksensa 1989 ylsi Finlandia-ehdokkaaksi. Westön ensimmäinen romaani, Leijat Helsingin yllä 1996 oli läpimurto, ja seuraavat teokset olivat ehdolla sekä Finlandia- että Pohjoismaisen kirjallisuuspalkinnon saajiksi.

Finlandia-palkittu Missä kuljimme kerran (2006) teki Westöstä lopulta kaikkien suomalaisten ja myös ruotsalaisten tutun; se nähtiin myös näytelmänä ja elokuvana sekä tv-sarjana. Westö piirtää aikakausista freskoja, joissa hauraat ja haavoittuvat ihmiset kannattelevat historian tapahtumia. Tällaisia ovat hänen myöhemmätkin teoksensa, joista Kangastus 38 on jälleen Helsinki-ajankuva ja luokkaromaani (2013). Tämä moneen kertaan palkittu teos on tulossa syksyllä Kansallisteatterin ohjelmistoon.

Tänä syksynä ilmestyy Rikinkeltainen taivas, Westön seitsemäs romaani, suomen ja ruotsin lisäksi norjaksi ja tanskaksi. Kaikkiaan hänen kirjojaan on käännetty yli 20 kielelle.

Kjell Westö sanoo, että hänen työnsä ydin on ottaa selvää, miksi mysteeri nimeltä ihminen on sellainen kuin on ja toimii kuten hän toimii. Westö haluaa liikkua eri menneessä ja tulevassa sekä kuvata ihmisiä, joiden elämänkatsomukset ja elämisen ehdot poikkeavat jyrkästikin toisistaan.

Inkoossa kuulemme kirjailijan äänen kahdessakin merkityksessä:  Kjell Westö on valinnut luettavakseen omia, merkitykselliseksi kokemiaan tekstejä jotka kuvaavat Suomen nykyaikaa ja historiaa.

Kuva: Marica Rosengård Kuva: Marica Rosengård