Jan Söderblom, violin
konstnärlig ledare för Musik vid havet

Jan Söderblom är en musikalisk mångsysslare som fördelar sin tid mellan konsertmästarbefattningen vid Helsingfors stadsorkester och olika dirigentuppdrag. Han har också fungerat som konstnärlig ledare vid Musica Fiskars, musikdagarna i Jorois och Rauma Festivo.
För närvarande är han konstnärlig ledare för Grankulla Musikfest.

www.jansoderblom.fi

Musiker

Jan Söderblom, konstnärlig ledare, violin
Johanna Almark
Maja Mannila
Sås och Kopp
Wegelius Kammarstråkar
Finländska Kammarorkestern
Roland Pöntinen, piano
Petra Kullberg, traveso

Panelister

Aija Kaski, Håll Skärgården Ren rf
Bettina Sågbom
Carina Hedberg, Blastr Green Steel
Eva Sandås, Sjöbjörnarna rf
Mats Westerbom, Luke
Saara Kankaanrinta, Baltic Sea Action Group
Satu Hassi
Ulla Rosenström, John Nurminen stiftelse

Johanna Almark, foto Rikard Tiula

Som sångerska är Johanna Almark en sällsynt kombination av en virtuos barocksopran, själfull jazzsångare och ljus tolkare av ny konstmusik. Johanna Almark är också violinist, kompositör och dirigent.

Till sin utbildning är Johanna Almark både diplomdirigent och diplomkörledare.

johanna-almark.fi

I November 2019 stora Climate Aid Finland -klimatkonsert i Helsingforsstads Musikhus började ett nytt kapitel i Johanna Almarks karriär – vid konsertens tackceremoni utsågs hon till Klimatchefsdirigent, som sedan dess hörts av både hennes konserter och i sina kompositioner. Hon har nyligen lett Uleåborg- och Vasa stadsorkester, och fler orkestrar kommer till hennes årskalender i 2023.

Maja Mannila, foto Johannes Granroth

Maja Mannila, den virtuosa sångaren, kompositören och pianisten är en imponerande ny röst inom musiken idag. Hon föddes in i branschen och tillbringade sin barndom med att lyssna på och lära sig av sin mamma, Johanna Almark, som är sångerska, violinist, kompositör och dirigent och hennes pappa, Kaarle Mannila, som är kompositör och multiinstrumentalist.

Maja slår samman aspekter av olika musikgenrer; R’n’B, Soul, Pop, Jazz och Gospel. Några av hennes största influenser är Salem Al Fakir, Earth, Wind & Fire, Take 6, Pat Metheny, Beyoncé, Lalah Hathaway och Dirty Loops. Med sin fyra oktaver sångomfång och oerhört mångsidiga röst har Maja förtrollat publik runt om i Europa när hon strävar mot en internationell karriär.
”Jag vill betona vikten av frihet och nöje när det kommer till att skapa konst.”

Sås och Kopp

Älskade duon Sås & Kopp ( Peik Stenberg och Pasi Hiihtola) började sin kariär i radioprogrammet Radio Fnatt i dåvarande Riksradion. Under de trettio år som gått sedan dess har Sås & Kopp gått från att vara en älskad musikduo för barn och barnfamiljer till att också spela på fullsatta nattklubbar för studerande och unga vuxna som diggade Sås & Kopp då de var barn. Cirkeln är sluten.

Första gången Sås och Kopp drabbade den intet ont anande publiken var i september 1989. Under åren som följde medverkade Sås & Kopp i julkalendern och Klavertramp på FST, Pikku Kakkonen på TV2, gav ut nästan tjugo skivor, gjorde 10-årsjubileumskonsert i Finlandiahuset som sändes i YleFem, fick emotta flera stora priser, bl.a. Statens barnkulturpris, Hagforsmedaljen osv.

Sås & Kopp gav ut sin första skiva år 1993 och det var där allt började på allvar. 10-årsjubiléet firades i Finlandiahuset 2003 och i år – 2023 – firar Sås & Kopp 30 år.

Wegelius Kammarstråkar, foto Rikard Tiula

Wegelius kammarstråkar är en ambitiös orkester som framför både finländsk och nordisk kammarorkestermusik på hög nivå. WKS samarbetar gärna över konstgränserna och värderar pedagogiken högt – unga musiker utmanas att uppträda både som solister eller tillsammans med professionella musiker i orkesterns led.

www.mwi.fi/wks

Orkestern, med anor i Wegelius Kammarorkester, grundades år 2003 och fungerar under Stiftelsen Martin Wegelius-institutet sr. Violinisten Annemarie Åström är WKS konstnärliga ledare sedan år 2013.

Finländska Kammarorkestern

Finländska Kammarorkestern är en till sin sammansättning unik ensemble. Den består av framstående finländska orkestermusiker, konsertmästare, stämledare, pedagoger och freelance-musiker.
Orkestern är grundad år 1990. Dess konstnärliga ledare är violinist-dirigent Jan Söderblom.

finnchamber.fi/se/

Orkesterns konstnärliga rådgivare är dirigent Jukka-Pekka Saraste. FKO har även dirigerats av bl.a. Paavo Berglund, Sakari Oramo, Okko Kamu, Ralf Gothóni, och Hannu Lintu.

Sedan år 2000 har Finländska Kammarorkestern varit en bärande kraft i Ekenäs Sommarkonserter som arrangeras varje år i augusti. Verksamheten möjliggörs av främst privata understöd. Orkesterns huvudsamarbetspartners är Kone, Veho, Fiskars, HPPAt torneys och Raseborgs stad. FKO har uppträtt även utomlands, i bl.a. Förenta Staterna och Kina.

Ronald Pöntinen, foto Simon Larsson

Roland Pöntinen debuterade som 17-åring med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm och har sedan dess framträtt med betydande orkestrar över hela världen. Bland höjdpunkterna märks konserter med Los Angeles Philharmonics i Hollywood Bowl, med anrika Philharmonia Orchestra samt framträdanden på London Proms i Royal Albert Hall.

ronaldpontinen.com

Pöntinen har samarbetat med dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Leif Segerstam och Jevgenij Svetlanov för att nämna några. Han har gästat många av de stora festivalerna. Han har initierat flera festivaler och var under åren 2018-2020 konstnärlig ledare för Båstad Chamber Music
Festival.

Pöntinen har gjort fler än 100 skivinspelningar och är även verksam som tonsättareoch arrangör. 2001 valdes han in som ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och erhöll året därpå den kungliga guldmedaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärlig gärning.

Petra Kullberg

Petra Kullberg började spela blockflöjt som liten flicka i skolan på en flöjt som julgubben hämtat då hon var 11 år gammal. Musikstudierna började sedan på Helsingfors Konservatorium och fortsatte via Sibelius-Akademins ungdomsavdelning till solistiska linjen. Vid detta skede hade blockflöjten valts till huvudämne, med det var inte förrän Kullberg förälskat sig i barockflöjten vid första ögonkastet som 25-åring som karriärvägen började klarna.

Vid akademin fanns även andra som upptäckt tidig musik, och eftersom kammarmusiken är “grejen”, började trevliga saker att hända. Utomlandsstudierna på Utrecht och Haags konservatorium inspirerade Kullberg ytterligare och så småningom började även den tidiga musiken i Finland att bli mer professionell.

Kullberg undervisar på Esbos musikinstitut och spelar i Finländska barockorkestern samt i Helsingfors Barockorkester. Hon spelar även som freelancer i olika små sammansättningar på tvärflöjter från olika tidsepoker och på blockflöjt.